fbpx

Miten teet yritystoiminnastasi kannattavampaa?

4  vinkkiä kannattavampaan bisnekseen

Kun yrittäjä aloittaa liiketoimintansa, hän on täynnä osaamista, tarmoa ja ihanteellisia arvoja.
Monesti tarmokkuus ja arvot ajavat yrittäjän siihen pisteeseen, että hän lisää liikevaihtoa tekemällä aina vain enemmän, juoksemalla aina vain lujempaa.
Sehän ei ole tarkoitus. Edes tarmokkaan yrittäjän tarkoitus ei ole ajaa itseään loppuun.

Tässä annan sinulle neljä vinkkiä, miten yrittäjä voi tehdä yritystoiminnasta kannattavampaa.
(Huomautan tässä vaiheessa, että teksti ei käsittele kannattavuutta sellaisten talouden tunnuslukujen, kuten käyttökateprosentin, liikevoittoprosentin ynnä muiden tilinpäätösanalyysiin liittyvien tunnuslukujen kautta, vaan tässä ollaan pykälää käytännöllisempien seikkojen äärellä.)
On huomionarvoinen asia, että olen itse koeponnistanut vinkit ja myös päässyt seuraamaan, kuinka moni muu yrittäjä on pystynyt näillä konsteilla tekemään yritystoiminnastaan kannattavampaa.
Mutta mennään vielä asian alkulähteille.
Mitä on kannattavuus?
Kannattavuus on yksinkertaisesti sitä, että yritykset tulot ja kulut ovat järkevässä suhteessa keskenään. Eli tuloja pitää olla enemmän kuin menoja. Mutta mennäänpä nyt ihan konkreettisiin keinoihin sen kannattavuuden parantamisen suhteen.

1. Hinnoittele oikein.

  1. Ensimmäisenä ja tärkeimpänä neuvona on hinnoittelu. Hinnoittele siis oikein. Älä hinnoittele alakanttiin. Alakanttiin hinnoittelu on erittäin tavallinen ja erittäin turmiollinen helmasynti.
    Jos hintasi ovat liian alhaiset, joudut todennäköisesti siihen tilanteeseen, että joudut tekemään vain entistä enemmän. (Ja juuri näitä tilanteitahan me pyrimme välttämään.)
    Yksi oivallinen konsti nostaa hintoja on hilata niitä pikkuhiljaa ylös päin. Isoja hinnannostoja kannattaa välttää. Mutta
    Älä hinnoittele itseäsi myöskään ulos markkinoilta. On tietysti houkuttelevaa arvostaa itseään, asiantuntemustaan, palveluitaan ja tuotteitaan jopa erittäin korkealle, mutta olet silloinkin huonossa jamassa, jos kaupat jäävät tekemättä, koska hintasi on liian korkea.
    Hinnoittelussa kannattaa jonkin verran vakoilla kilpailijoiden hintoja, mutta ei kuitenkaan liiaksi, koska palvelusi tai tuotteesi, jota myyt on kuitenkin uniikki.
    Jos palvelusi on aivan uusi juttu tämän maan kamaralla, hinnoittelu on vaikeaa.
    Silloin oikea hintataso selviää kokeilemalla.
    Harrasta kustannuslaskentaa. Hinnoittelussa on tärkeää laskea palvelun tai tavaran kustannukset. Numerot yleensä kertovat korutonta kieltään, miltä kustannustasolta hinnoittelussa lähdetään liikkeelle.
    Tuppaan kuitenkin sanoa aina, että hinnoittelu on psykologiaa. Kun jotain ylimaallisen ihkua on tarjolla, niin hinnalla ei ole väliä. Toisaalta, joskus kipurajan, jolloin tavara jää hyllyyn, ylittyminen voi olla pienestä kiinni.
    Bisneskumppanini ruukaa sanoa, että hinnoittelu on silloin oikealla tasolla, kun joku moittii hintoja.
    Oikea hinnoittelu on avainasemassa, jotta yritystoiminnasta saa kannattavampaa. Lue tästä Sannan vinkit hinnoitteluun. https://mandaatti.fi/oman-tyon-hinnoittelu/ 

    2. Lisää myyntiä.

    Liian usein kuulee sen, kuinka yritystoimintaa halutaan tehdä kannattavammaksi karsimalla kuluja. Tietenkään yritystoimintaa ei saa helposti kannattavaksi ostelemalla holtittomasti sitä sun tätä, mutta yleensä se ei ole yrittäjän pahin ongelma.
    Kulujen karsimisessa on kuitenkin pari huonoa puolta. Ensinnäkin, karsiessa voi joutua tilanteeseen, että tuleekin karsineeksi jotain liiketoiminnan kannalta tärkeää.
    Toisaalta, jos sinulla on energiaa tietty määrä, ja voit päättää, kohdennatko tarmosi a) liikevaihdon kasvattamiseen ja sen miettimiseen, miten saat lisää myyntiä vai b) siihen karsimiseen.
    Minä sanon, että kohdenna energiasi kohtaan a.
    En tosiaan tarkoita, että aiheettomia kuluja kannattaisi roikottaa liiketoiminnassaan mukana. Totta kai niistä pitää pyrkiä eroon. Ehdottomasti.
    Mutta kannattavuuden näkökulmasta on useissa tapauksissa relevantimpaa kohdistaa tarmokkuus liikevaihdon nostamiseen kuin kulujen suhteettomaan kurittamiseen.
    Lue tästä linkistä Markun ja Harvardin yliopiston ajatuksia kulujahdista. https://mandaatti.fi/kulujahti/ 
    Älä pelkää kasvua. Usein ylikuormittuneet yrittäjät pyrkivät vastaamaan ylenpalttiseen kuormaansa himmailemalla eli luopumalla kasvuajatuksesta tai jopa tekemällä aikaisempaa pienempää liikevaihtoa. Ajatuksena heillä on, että pienen yrityksen luotsaaminen on kevyempää kuin suuremman yrityksen.
    Asia on usein juuri päinvastoin. Pienessä yrityksessä yrittäjä on itse aina sorvin ääressä taikka kädet savessa, mitä ilmaisua haluammekaan käyttää. Pääsääntöisesti pienemmässä yrityksessä omistaja-johtaja tekee laskutettavaa työtä.
    Mutta yrityksen kasvaessa ja lisätyövoimaa palkatessa yrittäjä pääsee pitkällä tähtäimellä helpommalla, kun yrityksen laskutusvirta ei lepää enää pelkästään yrittäjän harteilla. Toisaalta, työntekijöissä asuu myös mahtava kehityspotentia yrityksen näkökulmasta.
    Palkkaaminen on toki sellaista hommaa, että yleensä se vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä negatiivisesti yrityksen kannattavuuteen, mutta tässähän me haemme pidemmän tähtäimen kannattavuutta, eikös vain.
    Ja palkkausvaiheessa eritoten on syytä palata kohtaan 2 eli tunne yrityksesi talousluvut.
    Kasvattaminen kannattaa yleensä myös siksi, koska yrittäjä pystyy usein hyödyntämään samaa kiinteistöä, kalustoa ja/tai markkinointikonetta, olkoon liikevaihto 100.000 tai 200.000.
    Kasvattaminen parantaa monessa tapauksessa kannattavuutta, vaikka toki hetkellisiä notkahduksia se voi tuoda mukanaan.

    3. Tunne talousluvut.

    Vaikka niin bisnes kuin hinnoittelukin vaatii roppakaupalla psykologisia taitoja, niin tärkeä on tuntea oman yrityksen talousluvut.
    Numerot eivät valehtele. Sen takia ne ovat liiketoiminnassa niin tärkeitä.
    Yrityksen tärkein talousluku on pankkitilin saldo. Ei se ole vaikea luku ymmärrettäväksi.
    Ja otetaan vielä askel pankkitilin saldosta eli kassasta eteenpäin.
    Eli
    a) Kassassa pitää olla aina riittävästi rahaa.
    b) Kassaan pitää olla tulossa riittävästi rahaa.
    c) Pitää olla tieto, mikä osa kassan rahoista on jo korvamerkitty kuluihin ja veroihin.

    Raha kassassa eli pankkitilillä on yhtä kuin yrityksen pelimerkit.  Pelimerkkejä pitää olla, jotta yritys voi toimia. Jos sinulla on pelimerkkejä, pystyt toimimaan ja neuvottelemaan kannattavampia diilejä.Muita tärkeitä talouslukuja pitävät sisällään tuloslaskelma ja tase. Tuloslaskelman ja taseen lukuja on syytä ymmärtää ja tulkita.
    On jokin luovien, villien ja vapaiden yrittäjien parissa elävä urbaanilegenda, että tase ja tuloslaskelma olisivat vaikeita ymmärtää ja tulkita. Sehän ei pidä ollenkaan paikkaansa.  Tase on yrityksesi omaisuus ja tuloslaskelma on yrityksesi tulot ja menot.
    Tuloslaskelmasta ja taseesta tein jokin aika sitten lyhyet käytännönläheiset blogitekstit. Tutki niitä.
    https://mandaatti.fi/tuloslaskelma/
    https://mandaatti.fi/tase-mika-se-on/
    Suosittelen myös perusteellista istuntoa oman kirjanpitäjäsi kanssa, joka opastaa sinut tähän aihepiiriin.
    Vertaile kulujen kehitystä. Tämä tarkoittaa konkreettisesti ottaen sitä, että tiedät esimerkiksi henkilöstökuluprosentin verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Ja, että tiedät ostojen prosentuaalisen muutoksen viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Analysoi luvut eli ole tietoinen siitä, mistä muutokset johtuvat.
    Monipuolisista kirjanpito-ohjelmista löytyy aika paljon erilaisia raportteja ja kassavirtaennusteita, joita voit hyödyntää yrityksen talouden luotsaamisessa.
    Ole myös tietoinen siitä, mistä raha tulee. Otetaanpa vaikka esimerkiksi siivouspalveluyritys. On tärkeä tietää, tuleeko myynti yksityisasiakkailta, yritysasiakkailta vai sosiaalisin perustein kotitalous- ja siivousapua käyttäviltä. On tärkeä tietää, mikä on se tuote tai tavara, mitä myyt eniten.
    Kun tiedät mistä raha tulee, voit ohjata esimerkiksi investointeja ja markkinointiasi oikein.

    4. Aseta tavoitteet.

    Aseta konkreettisia lukuja tavoitteeksi niin liikevaihdon kuin kannattavuudenkin suhteen.
    Joku on joskus sanonut, että jos tavoittelet 100.000 euron liikevaihtoa, aseta tavoitteeksi 200.000 euroa.
    Itse olen tylsä realisti ja asettelen aina tavoitteet kutakuinkin siten, että niihin voi päästä tai ne voi ylittää.

Haluatko jutella Tilitoimisto Mandaatissa konkreettisella tasolla, mitä edellä mainitut asiat tarkoittavat juuri sinun yrityksessäsi?
Ota yhteyttä: markkinointipäällikkö, Karoliina Ahola, p. 040 7281731