Back to Top

Kasvuyrityksen seitsemän pullonkaulaa

xlarge-rastor-mandaatti-400x250

Tässä blogitekstissä erittelen niitä tekijöitä, jotka ovat kasvavan yrityksen haasteita ja ongelmia. En anna suoria ohjeita kasvun hallitsemiseksi, vaan pyrin nostamaan esiin tärkeitä aihepiirejä. Oletan, että yrityksesi tuote/palvelu on kunnossa ja toimintasi on kohtuullisen kannattavaa.

Kun yrityksen toiminta kasvaa ja tuote myy hyvin, myynti on ehdottomasti yksi tärkeimmistä kasvun tekijöistä – ilman sitä ei kasvua tietenkään ole. Mutta miten kasvuyritys pystyy pitämään paketin kasassa kasvuvuosina? Miten yritys voi skaalata (=monistaa) liiketoimintaansa uusille paikkakunnille tai kansanväliseksi?

  1. Näppituntuma ei enää riitä – tarvitaan toiminnanohjausjärjestelmä kasvun tueksi

Näppituntuma on yleensä hyvä mittari yrityksen alkuvaiheessa, mutta kasvun myötä näppituntuma ei yleensä enää riitä. Myynnin lisääntyessä yritykselle voi olla haasteellista säilyttää realistinen käsitys siitä, mitä tavaraa missäkin tarvitaan ja miten tavarat saadaan toimitettua. Yritykselle voi olla haasteellista hallita tilauksia, ja kalenteri voi mennä erittäin pahasti sekaisin kysyntäpiikin iskiessä. Mikäli yrityksen johto ei näe kokonaiskuvaa yrityksen käytännön toiminnasta, on erittäin suurena riskinä, että yritys ajaa sokkona päin puuta.

Erilaisia toiminnanohjausjärjestelmiä on markkinoilla useita. Monet ohjelmistot saattavat olla melko järeitä, ja kalliitakin. Yrityksen johdon kannattaa kuitenkin muistaa, että hienoa ohjelmistoa tärkeämpää on selkeän kokonaiskuvan säilyminen. Toiminnanohjausjärjestelmän tärkeimpänä ominaisuutena on antaa riittävän hyvä kuva yrityksen operatiivisen toiminnan kokonaistilanteesta.

Tämä asia saattaa olla isossakin yrityksessä todella pahasti pielessä. Jorma Ollila toteaa muistelmissaan, että Nokia meinasi tuhoutua vuonna 1995, kun yhtiön toiminnanohjausjärjestelmät eivät pysyneet nopean kasvun mukana. Ollilan mukaan Nokia menetti ohjattavuutensa lähes kokonaan 1995. Toki kokoluokka on massiivinen, mutta tähän asiaan kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota jo kasvun alussa.

  1. Pois myyjän muistin varasta – Myyntiäkin pitää hallita

Kasvun myötä yrityksen tuotteen/palvelun kysyntä kasvaa. Jo valmiiksi kuumia liidejä saattaa tulla päivittäin eri kanavien kautta. Tässä tapauksessa on tärkeää, että yritys kykenee vastaamaan kysyntään. Myöhästynyt vastaus tarjouspyyntöön, tai jopa sen unohtaminen jättää asiakkaalle tylyn kuvan yrityksen toiminnasta.

Myynnin hallintaan on käytettävissä useita erilaisia CRM-ohjelmistoja (engl. customer relationship management). Yksinkertaisimmillaan myynnin tukena voi olla Excel-tiedosto, joka sisältää avoimena olevat tarjoukset. Tärkeää on, että kaikki liidit ovat yrityksellä jossakin muodossa tallessa, muuallakin kuin yrityksen myyjän korvan takana. Mikäli liidit eivät ole yrityksen tietokannoissa, voi irtisanoutuva myyjä viedä mukanaan suuren määrän potentiaalisia asiakkaita.

  1. Paperitöiden määrä kasvaa – taloushallinnon täytyy kehittyä kasvun mukana

Yrityksen taloushallinnon tulee kasvaa yrityksen mukana. Yrityksen päättävien henkilöiden pitää pystyä tekemään päätöksiä numeroiden valossa, eikä niin sanottu näppituntuma välttämättä enää riitä liiketoiminnan hallintaan. Taloushallintoprosessin pitää olla myös tehokas; kasvavien laskutus- ja tositemäärien käsittelyyn käytetty aika pitää saada minimiin. Paperin minimoiminen on luonnollisesti keskeisessä asemassa tehokkaan taloushallintoprosessin kehittämisessä.

Tehokkaassa taloushallintoprosessissa osto- ja myyntilaskut ovat samassa järjestelmässä automaattisesti. Lisäksi mahdolliset käteiskuitit käsitellään mobiilisovelluksella siten, että pieniä käteiskuitteja ei tarvitse valokuvaskannauksen jälkeen säilyttää. Käytännössä tehokkaasti toimivassa taloushallintoprosessissa ostolaskut tulevat sähköisesti suoraan taloushallintojärjestelmään, ja myyntilaskut tehdään ja lähetetään samassa järjestelmässä. Vaihtoehtoisesti yritys voi käyttää erillistä toiminnanohjausjärjestelmää myyntilaskujen tekemiseen, kunhan myyntitiedot saadaan automaattisesti siirrettyä yrityksen kirjanpitoon.

Tehokkaan taloushallintoprosessin yksi keskeinen tekijä on myös kirjanpidon reaaliaikaisuus. Kun kirjanpito on päivittäin ajan tasalla, voi yritys käyttää omia tunnuslukujaan tehokkaasti päätöksenteon tukena. Lisäksi yrityksen on helppo seurata esimerkiksi myyntisaamisia.

  1. Henkilöstöhallinto ja organisaatiorakenne

Yrityksen työntekijämäärä yleensä kasvaa kasvun mukana. Organisaatiorakenne saattaa kasvun myötä muuttua epäselväksi. Eri toimihenkilöiden vastuualueet saattavat hämärtyä ja tämä aiheuttaa helposti epäsuhtaa eri henkilöiden työkuormaan. Yrityksen pitää siis kiinnittää huomiota henkilöstöhallintoon ja organisaatiorakenteen kehittämiseen kasvun mukana.

Yrityksen johdon pitää pystyä kasvamaan johtajana yrityksen toiminnan kehityksen mukana. Delegoimisen taito on erittäin tärkeää. Yleensä yritykset lähtevät liikkeelle pienestä, eikä perustettavan yrityksen johdon tarvitse välttämättä olla kovinkaan valveutuneita johtamiseen liittyvissä asioissa. Näin ollen käy helposti niin, että yrityksen johtamisen taso jää kasvun myötä samalle tasolle kuin mitä se oli yrityksen perustamisvaiheessa. Tämä on keskeinen ongelma, joka aiheuttaa hyvin todennäköisesti ongelmia jossakin vaiheessa.

Kasvu aiheuttaa usein hallinnollisten kulujen kasvamista. Erityisesti henkilöstöhallinnon kulut tulevat kasvun myötä kasvamaan, ja niihin toki kannattaa myös panostaa. Mikä onkaan parempi sijoitus kuin tyytyväinen työntekijä? Mikäli yrityksen henkilöstöhallinto ja johtaminen ei kykene kasvamaan yrityksen muun kasvun mukana, on todennäköistä, että henkilöstön tyytymättömyys aiheuttaa esimerkiksi rekrytointiongelmia. Pätevää ja sitoutunutta henkilöstöä voi olla haastavaa löytää.

Organisaatiorakenteen kehittämisessä toimitusjohtalla on keskeinen rooli. Toimitusjohtajan pitää pystyä jakamaan keskeiset vastuualueet siten, että kaikki työntekijät toimivat optimaalisesti juuri sillä osa-alueella jossa he ovat parhaimmillaan. Toimitusjohtajan pitää myös pystyä kertomaan alaisilleen selkeästi, mitä heiltä odotetaan. Usein ylempien toimihenkilöiden keskuudessa epävarmuutta aiheuttaa epäselvä toimenkuva ja virheellinen käsitys johdon asettamista tavoitteista.

  1. Kovassa kasvussa luotettavien yhteistyökumppaneiden merkitys korostuu

Kasvavalle yritykselle on erittäin tärkeää, että yhteistyökumppanit ovat luotettavia ja hyviä. Esimerkiksi tavarantoimittajien pitää olla luotettavia ja tehokkaita. Keskeistä on myös erilaisten toimitusketjujen hiominen optimaalisiksi. Esimerkiksi rakennusliikkeen kannalta on turmiollista, mikäli työmiehet joutuvat odottelemaan työmaalla tavarantoimitusta taukohuoneessa. Ravintolalle voi aiheutua merkittäviä tulonmenetyksiä, jos tavarantoimittaja ei pysty toimittamaan tarpeeksi nopeasti vaadittavia raaka-aineita.

Kasvavan yrityksen kannalta on erittäin tärkeätä, että toimitusketjut ovat sujuvia ja toimivia. Yrityksen kannattaakin ehdottomasti panostaa toimitusketjujen tehostamiseen aikaa ja rahaa. Hyvin rakennetut toimitusketjut mahdollistavat kasvun ja yrityksen liiketoiminnan skaalaamisen esimerkiksi uusille paikkakunnille.

  1. Kassavirta ja lisärahoitus – älä tyrehdytä kasvua heikkoon käyttöpääomaan

Kasvavan yrityksen kannattaa kiinnittää huomioita rahoituskustannuksiin. Usein aloittava yritys ei saa rahoitusta kovinkaan suotuisilla ehdoilla, mutta hieman vakiintuneempi ja positiivista tulosta tekevä yritys näyttäytyy pankin näkökulmasta parempana asiakkaana ja siten myös rahoituksen hinta saattaa olla halvempaa. Ei siis välttämättä kannata pitäytyä yrityksen alkuvaiheessa nostetussa pitkäaikaisessa lainassa, vaan kilpailuttaa lainoja kasvun ja tuloskehityksen avulla. Säästöt saattavat olla erittäin merkittäviä.

Kasvuyritykset kiinnostavat usein myös sijoittajia. Yrityksen kannattaa olla tarkkana sijoittajien tarjouksia kuunnellessa. Merkittävän sijoituksen vastapainona voi olla määräysvallan kaventuminen. Lisäksi sijoittajien pääomilleen asettamat tuottovaatimukset saattavat olla todella korkeat suhteessa pankkilainojen korkoihin. Tärkeätä on siis muistaa, että sijoittajien raha ei missään nimessä ole halpaa rahaa.

Kasvavan yrityksen kannattaa myös kiinnittää huomiota kassavirtalaskelmien tekemiseen. On tärkeää, että yrityksen käyttöpääoma säilyy riittävällä tasolla, jotta kasvu ei hidastu heikon rahoitustilanteen takia. Yrityksen kannattaakin keskittyä nettokäyttöpääoman kiertonopeuden optimointiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen pitää pyrkiä saamaan mahdollisimman pitkä maksuaika ostoille, mahdollisimman nopea tavaran myynti ja toimitus, ja mahdollisimman lyhyt maksuaika myynneille. Mikäli rahoitusta tarvitaan, kannattaa käyttää pankkilainaa ja pyrkiä kilpailuttamaan sen ehdot mahdollisimman hyviksi.

  1. Kasvuyrityksen pitää keskittyä olennaiseen

Kasvavan yrityksen yhtenä ongelmana saattaa olla vauhtisokeus. Yrityksen tavoitteet saattavat hämärtyä ja yritys saattaa ajautua sivuraiteille. Yrityksen johdolle saattaa syntyä kasvuhurmassa käsitys, että kaikki liiketoimet onnistuvat. Toki näin saattaakin olla, mutta yrityksen kannattaa lähtökohtaisesti keskittyä ydinosaamiseensa ja sen kehittämiseen. Suurena riskinä on, että yritys lähtee kesken nopean kasvun hakemaan uusia aluevaltauksia ja siten laajentaa omaa liiketoimintaympäristöään tarpeettoman laajaksi. Yrityksen johdon kannattaa muistaa, että uudet aluevaltaukset syövät hyvin todennäköisesti resursseja varsinaisen tuotteen ja liiketoiminnan kehittämisestä.

Tärpit

  1. Hanki toiminnan- ja myynninhallintajärjestelmä
  2. Keskitä taloushallinto yhteen ohjelmistoon
  3. Panosta henkilöstöhallintoon ja johtamiseen
  4. Etsi parhaat yhteistyökumppanit
  5. Kilpailuta rahoitus ja varmista sen riittävyys
  6. Keskity olennaiseen
Yrittäjä, kulujahdin sijasta keskity liikevaihdon ...
Yrittäjyys vs. kevytyrittäjyys – huomioi erityises...

Related Posts

 

Comments

No comments made yet. Be the first to submit a comment
Already Registered? Login Here
Guest
19.03.2024

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.mandaatti.fi/