fbpx

Datavetoinen mainostoimisto Uhma:
“Missiomme on tehdä kävijöistä maksavia asiakkaita.”

Kokemuksia Mandaatti
Toimitusjohtaja Nico Engström ja projektijohtaja Susa Pajari Engström, kertokaas aluksi millainen mainostoimisto Uhma oikeastaan on?

– Uhma on oikeastaan kasvuhakkerointi-yritys,  mutta koska meillä, aivan kuin kaikilla muillakin, Google on se suurin asiakas, meidät löytää mainostoimistona hakukoneista.
Eli me teemme sellaisia markkinointiviestinnän kokonaisuuksia, jotka ovat mitattavissa.
Meidän missiomme on muuttaa kävijöistä maksavia asiakkaita. Omilla sivuillamme kerromme olevamme se ”tylsin mainostoimisto”.
Kasvuhakkerointi  tarkoittaa lyhyesti sitä, että hakkeroidaan sosiaalista mediaa, hakukoneoptimointia ja rikotaan perinteisiä markkinoinnin tapoja ja kanavia keskittyen yksinomaan kasvuun.
Sen tärkein osa on data, sen seuraaminen, analysointi, samoin ketterä ja nopea kehittämisen toimintamalli.

Mikä on tällä hetkellä markkinoinnin kuumin trendi?
– Datavetoisuus ja kasvuhakkerointi. Tietysti.

Täydennättekö vielä. Mitä datavetoisuus ja kasvuhakkerointi konkreettisesti ottaen tarkoittavat tai miten ne ilmenevät?
– Datavetoisuudesta voisi kirjoittaa paljonkin. Meidän blogistamme löytää siitä laajemmin infoa (https://uhma.fi/mita-on-datavetoinen-markkinointi-uhka-vai-mahdollisuus/), mutta lyhyesti se on siis ostajaprofiilin ymmärtämistä ja olemassa olevan datan – eli tiedon hyväksikäyttöä, toimien mittaamista ja analysointia.

Mitkä ovat kysytyimpiä palveluitanne?
– Oikeastaan kaikki, mitä juuri noihin trendeihin kuuluu.
Konversiovetoiset verkkosivustot, teknisesti haastavat kokonaisuudet, inbound, sosiaalinen media, sisällöntuotanto ja esimerkiksi tehokkaat kampanjat ns. A/B-testauksella.
– Inbound on  sitä, että pyritään tilanteeseen missä asiakas itse hakeutuu vuoropuheluun yrityksen kanssa. Sen sisään kuuluu some, hakukoneoptimointi, markkinoinnin automaatiot jne.
– Konversiovetoisuudella tarkoitetaan sitä, että mitataan ja kehitetään verkkosivustoa jatkuvasti siihen suuntaan, että konversioprosentti kasvaa  eli mahdollisimman suuri osa kävijöistä sivuilla muuttuu yhteydenotoiksi ja asiakkaiksi.
– A/B -testaus on kasvuhakkeroinnin yksi perusosa. Eli kaikki kampanjat pyöritetään ikään kuin tuplana. Tehdään testiajoja, joilla varmistetaan kampanjan viestin, call2actionin tai kohdeyleisön paras mahdollinen tulos.
– Siitä lisää blogissamme (https://uhma.fi/tiesitko-taman-kustannustehokkaan-tavan-kampanjoidesi-kehittamiseen/).
– Haastavat kokonaisuudet ovat esimerkiksi ERP-liitetyt (ERP= toiminnaohjausjärjestelmä)  kokonaisuudet, suuret rajapinta-verkkokaupat ja niin edelleen.
Esimerkiksi Bilar99e.com tai tampereenteatteri.fi ovat esimerkkejä haastavista kokonaisuuksista.

Mikä markkinointiin liittyvä asia on yrityksille tai muilla organisaatioilla useimmiten retuperällä?
– Markkinoinnin mittaaminen ja analysointi.

Miksi?
– Liian usein jatketaan samalla linjalla sokeasti luottaen johonkin, mikä on toiminut joskus. Pitäisi pysähtyä, miettiä hetki miten oikeasti tehostetaan markkinointia. Tehostaminen ei tarkoita tässä budjetin kasvattamista, vaan järkeistämistä, joka perustuu tutkittuun dataan.

Miten markkinointia kannattaa mitata ja analysoida?
– Konversioprosentti on juuri yksi erittäin hyvä tapa mitata, samoin sitoutuneisuuden aste. Tietysti myös euromääräistä onnistumista voi mitata.

Jos asiakkaalla olisi tuhat euroa käytettävissä markkinointiin, mitä suosittelisitte hänelle?
– Mikä on tavoite? Varmaan se olisi kaikkein tärkein selvittää ensin. On turha maksaa euroakaan, jos tavoitetta ei ole. Tavoitteellisen ja tavoitteettoman toiminnan erona on tulos.

Noo, öö, jos haluaisin vaikka tehdä kauppaa enemmän ja mulla olis se tonni sitä varten, niin mitä mun kannattaisi tehdä?
– Jos halutaan tehdä kauppaa enemmän, niin silloin meillä pitäisi olla mahdollisimman hyvä kuva asiakkaasta eli ostajaprofiilista. Miten hän ostaa?
– Senioreille paras tapa lähestyä saattaa olla itse kirjoitettu kirje jossa avausprosentti on 100, kun taas nuorille sosiaalinen media saataa tarjota oikean tavan.
Ei ole mitään yhtä kokonaisuutta mitä voisi hyödyntää kaikkiin liiketoimintamalleihin tai myytävään tuotteeseen tai palveluun.

Miten Uhma erottautuu mainostoimistogenressä?
– Olemme teknisesti kärkipäätä, emme mainosta olevamme luova, paitsi jos olemassa olevan datan käyttöä mahdollisimman tehokkaasti pidetään luovana.

Mikä saa mainostoimiston menestymään?
-Ihmiset. Monitaitoiset, datalukutaitoiset ja asioista kiinnostuneet ihmiset, jotka aidosti haluavat viedä asiakkaidemme markkinointiviestintää kohti sen parasta potentiaalia.

Kertokaa kokemuksia Tilitoimisto Mandaatista. Miten Tilitoimisto Mandaatti on pystynyt tukemaan Uhmaa liiketoiminnan kehittämisessä?
– Mandaatti on ollut meille kumppani, joka on sparrannut juuri oikeissa kohdissa. Kertonut missä kohtaa tarvitaan rajumpia toimia ja antanut niihin jopa käytännön ohjeita. Samalla olemme saaneet jopa tarvittavaa sopimusteknistä apua moneen eri asiaan.

Millaista yhteistyönne Mandaatin kanssa on ollut?
– Kertaakaan ei ole jäänyt vastaus tulematta. On ollut mahtavaa tehdä yhteistyötä sellaisen tilitoimiston kanssa, joka vastaa jopa niihin ”hölmöihin” kysymyksiin ja joka kärsivällisesti jaksaa tankata niitä samojakin pulmia.

Siirryitte käyttämään sähköistä taloushallinnon ohjelmaa Procountoria. Mitä hyötyä Procountorista on ollut?
– Se on nopeuttanut monella eri tavalla yrityksen hallintaa. Se helpottaa tekemistä oikeastaan ihan jokaisella taloushallinnon osa-alueella.
– Procountorin  myötä kuittien keräys on nopeutunut. Samoin laskujen kirjoitus on helpottunut radikaalisti. Procountorissa on mahdollisuus nähdä yhdellä silmäyksellä osto- ja myyntilaskut,  katsoa mitkä on hoidettu ja mitkä vaativat toimia.

Lisää Kokemuksia Mandaatti.
https://mandaatti.fi/kokemuksia/